Friday, March 20, 2009

CiNTa DuLu...BiARkAn BeRLaLu









Pernah tak terasa dalam hidup kita sentiasa ingat kat seseorg, nk dengar suarenye slalu...dan kdg2 terasa dirinye dekat ngn kite w’pon die jauh beribu batu???
Jika ada...itu mungkin dinamakan cinta...



Cinta satu elemen hidup yang amat misteri dan tersendiri. Ia sentiasa wujud bersama berdenyutnya nadi. Tidak kira apakah seseorang itu sudah berusia ataupun masih teruna or dara, rasa cintanya tetap wujud...usah sangka orang yang sudah bongkok tiga dah tak memiliki cinta..usah sangka orang yang sudah kerepot dah xda cinta...jauh disudut hati, cinta masih terus segar dan mewangi..
Kita sudah dibungkus kebahagiaan, tapi adakalanya kita masih teringatkan dia...meskipun semuanya sudah bertahun berlalu, namun dia terase begitu dekat..kita masih ingat suaranya...kita masih nampak senyum tawanya...kita masih terdengar2 gurau sendanya...

Rasenye baru semalam berlalu. Tahu2 urat telah timbul dipergelangan tangan kita...sudah bertahun rupanya dia pergi meninggalkan kita atau kita yang pergi membawa kejujurannya.

Terkadang kita berasa sunyi dan mahu mendengar kembali semua yang pernah kita dengari dari mulutnya. Kita mahu dia mengulanginya...namun tidak mungkin, lantaran kita sekarang sudah hidup dalam persekitaran yang kondusif dan eksklusif, tersendiri amat..

Kata orang, kita sudah terlalu tua untuk kembali bercinta..tubuh kita mungkin sudah tidak upaya tapi minda dan harapan kita masih berbunga...kita mereka-reka andaian itu dan ini...angan-angan kita menerawang jauh..imaginasi kita mereka-reka sesuatu...kita tersenyum dan menangis...

Wahai insan yang pernah bertakhta dihati, mane ko pegi skrg???ko ingat ke aku lagi mcm aku ingat kat ko???kite sering tertanya2, dimanakah dia...kita sering memujuk hati kita supaya menerima hakikat bahawa dia ‘telah tiada’.

Tapi hati kita sukar nk percaye..ia terus teringat dan ia terus mereka-reka cerita...pernah tak kita teringat kan seseorang dan kita amat rindu ngn die???kalo bole kita nk segera ada dgn die...kita nk die mendengari kita...ketika itu...cintalah namanya...

Misteri sungguh perasaan ini..ia datang dan terus datang tanpa mempedulikan hakikat siapa dirinya lagi, dan siapa diri ini lagi...kita terus teringat dan terus teringat..kita rindu suaranya..rindu gelak tawanya yang pernah kita simpan jauh di sudut hati kita. Kita ingin sekali mendengar kata-kata cintanye terucap lagi di telinga kita..

Itulah cinta...ia misteri yang tidak pernah berjaya diberikan jawapan sejak kewujudan manusia di muka bumi ini..TUHAN menciptakan manusia bersama cinta dan kasih sayang. Walau kita cuba menghilangkannya, namun ia tetap datang dan datang...

Andainya kita diberi kesempatan untuk mengulangi semua kehidupan, ingin kita lakukan yang terbaik..namun, itu hanya lah ilusi..kehidupan yang telah pergi tidak mungkin berulang..usia yang telah terguna tidak mungkin kembali..urat telah timbul, kedut-kedut di wajah telah jelas, tenaga semakin berkurangan, mata kian kabur...langkah semakin terhenti2, tapi hati masih mekar dan segar..

Wahai hati..sedarilah hidup ini pergi bersama sejarahnya..sejarah yang telah berlaku tidak perlu diulangi..biarkan ia kekal sebagai sejarah yang boleh dipelajari serta diambil teladan dan pengalaman daripadanya..esok yang bakal dihadapi lebih perlu untuk dibina bersama besarnya tekad dan tingginya azam..muncullah manusia yang gemilang lagi cemerlang...

Cinta memang sentiasa muda........tidak pernah selari dengan usia yang kian bertambah..cinta memang sentiasa mekar biarpun dibungkus oleh tubuh yang kian tidak bermaya..sejarah dulu biarkan berlalu dan jadikanlah cinta yang sedia wujud itu sebagai penununya demi kehidupan lain yang bernama esok!!!














4 comments:

  1. aku suker la topik ni nuha...
    bermaksud..
    kah3

    ReplyDelete
  2. sbb ko penah lalui nyer kan..
    sbb tu ko suke...hahaha

    ReplyDelete
  3. abes tu...
    ko ni nk berahsia ngn aku plak...
    kite kan kembo seiras lain mak bapak..
    cakap r...hehehe

    ReplyDelete