Saturday, April 4, 2009

m u h a s a b a h

di saat2 mggu nk exm ni..mcm2 bende n perasaan kite akan rs...mcm aku..same je ngn org lain..akan rs tension..stress...sakit kepale...tiap2 sem bende2 ni tetap kite kene lalui...nak x nak kite mst hadapi..sedar x sedar da 3 tahun aku bertapak di bumi UPSI ni...mcm2 bende yg aku lalui..sume tu aku hadapi dan lalui dgn hati yg tabah dan cekal utk meneruskan cita2 dan impian..ape yg penting harapan mak dan abah...yg perlu aku penuhi utk membuatkan mereka bangga punyai anak mcm aku..mungkin aku xsehebat org lain..mungkin aku xsepandai org lain...tp aku tau mane tahap pencapaian aku...kejayaan bkn setakat diukur dgn nombor...hidup ini terlalu mahal utk kite ukur dgn nombor....xkesa la berape pointer kite setiap sem...dekan atau tak itu bukan kayu ukur nye..ramai org yg merasekan bhw anugerah dekan itu lah yg menjadi ukuran bg sesuatu kejayaan... bende tu sgt subjektif utk dinilai...pokok pangkal nye diri kita sendiri yg tau sama ada kite berjaya atau tidak...pencapaian yg cemerlang spt mendapat dekan setiap sem merupakan penghargaan buat seseorg....beruntung kalo die mendapat anugerah sebegitu..tp jgn lah berase down atau putus asa kalo kite tidak penah merase anugerah itu...mgkin ad hikmah disebalik perkara yg terjadi dlm idup kite ini...yg penting keikhlasan kite dlm menuntut ilmu...
menuntut ilmu dgn usaha sendiri tanpa bergantung sepenuhnye dgn org lain...usaha yg jitu...dr hati yg tulus dan ikhlas akan membuahkan hasil yg memberansangkan..berjaya atau tak itu bukan la persoalan nye..yg penting hati kite puas..walau penat mcm mane pon...kite tetap akan rs gembire dgn apa yg kite lakukan...
terkadang aku pon lemah dlm meniti idop ini..idop di alam kampus....menemukan aku dgn beribu2 ragam dan telatah manusia.....walaupon menyakitkan hati...tp aku tau Allah sentiasa ada bersama2 dgn orang yang sabar...kepadaNya aku selalu mengadu..supaya resah di hati ini akan hilang...jiwa aku akan rs lebih tenang...aku juga insan biase yg kdg2 ade melakukan kesilapan...lalu aku bermuhasabah dan memohon kepada Ilahi..kerana aku tau...Dia lah yang Maha Pengampun..Dialah yang Maha Mengetahui...Dialah yang Maha Berkuasa atas segalenye...
ku gagahkan diri ini..ku cekalkan hati ini utk terus meniti liku2 hidup yang penuh dgn ranjau yg berduri..hidup ini hanyalah sementara...mungkin perjalanan hidup kite masih panjang..mungkin tidak....itu sume kuasaNya...kita sebagai hambaNya harus akur dgn kehendakNya...bersabarlah di atas ape yg terjadi dlm hidup kite...
disaat2 aku rs xmampu utk berdiri teguh..terpakse jua aku alirkan air mate ini..demi kepuasan diri aku sendiri...sememangnye hidup ini penuh dgn dugaan...

4 comments:

  1. setuju dgn nuhaa....kita xleh ukur kejayaan dgn nombor...itu hnyalah nombor utk menghargai diri sendiri...anyway..chaiyok2 utk aku, nuhaa n kwn2 yg lain...

    ReplyDelete
  2. wahhh, PA aku mmg berbahasa puitis pujangga. hehe, statement ni sesuai banget ngan sape2 je, trutamanya yg byk komitmen keje etc...kejayaan juga bukn skadar skor exam saja...lau sy ckp salah, korg renungkn ape guna kite hidup jika blajar je kita tau....:)

    ReplyDelete
  3. betol gak kate ko tu dayat...

    ReplyDelete